Novas de interese

Grupo de Investigación SEPA

Garabulliño e a Escola Elástica 

Nova Escola Galega, 1992

 

Fronte á escola ríxida... non queda máis remedio ca reivindicar... a escola elástica 

Hai practicamente trinta anos publicábase unha peza singular para auscultar o proceso de  renovación pedagóxica na Galiza. Unha obra de arte que hoxe chega a nós dixitalizada, a modo de homenaxe e recoñecemento ao ourensán Luis Taboada, mestre republicano galeguista falecido no 2010 aos 92 anos de idade, que viviu o exilio interior do franquismo e que, na súa xubilación, manuscribiu con apreciábel esmero e sutileza todos os textos que dan vida á escola elástica do Garabulliño. 

Garabulliño e a escola elástica recolle as viñetas orixinais que o ilustrador e mestre Xoán Manuel Andrade tiña publicado no suplemento Na Escola, trasladadas semanalmente por Nova Escola Galega nos anos 80 ás páxinas dos diarios La Región e Atlántico, como tentativa de difundir sistematicamente na prensa diaria principios, recursos, medios e experiencias ligadas á renovación pedagóxica. O conxunto dos textos que conforman a obra −un para cada viñeta que se presenta−, coordinados por Xosé Manuel Cid, que impulsou a edición, articúlanse en catro seccións:  

I. Introdución, que abre co prólogo do pedagogo italiano Francesco Tonucci, quen converte ao inesgotábel Frato en padriño do noso Garabulliño, e pon de relevo o interese e necesidade do humor para analizar as realidades educativas da man de Xosé Manuel Cid e da inspectora Joaquina Gallego.  

II. Escola, historia e sociedade, onde se abordan as problemáticas educativas en Galiza, tamén desde unha perspectiva histórica, poñendo énfase na necesidade dunha escola para un país, onde Avelino Pousa abre coa defensa a prol da escola rural, á que dedicou unha vida; e constrúen aínda necesarias reflexións: Raúl González, mestre republicano represaliado, encol dun vello problema, ligado ao estado de conservación das escolas; X. Manuel Barreiro, sobre a necesidade do transporte escolar; María Saúde Iglesias, co soño dunha mestra arredor do interese da festa e o festexar na escola; Carmen Blanco, en relación á conmemoración das Letras Galegas; e o referente en lexicografía Isaac Alonso Estraviz co Um povo, um idioma. Continúan, trazando un percorrido entre o pasado e o futuro da escola, Narciso de Gabriel sobre Educación e Revolución francesa; seguen ás reflexións ligadas á ciencia e á conciencia de Herminio Barreiro o texto doutro mestre republicano represaliado Armando Fernández Mazas arredor da escola e o traballo; e, aínda, completan o conxunto as achegas de Uxío Otero, sobre a “limpeza das aulas” de tantas violencias silenciosas que adoitan enchelas; o texto de Xesús R. Jares, en relación á escola e a paz; a pregunta que abre Agustín Requejo co ...ou será isto un castigo?; a nota Ciencia, técnica e medio ambiente de Antón Rozas; Castigos de Cesecé; e a oda pola educación non sexista escrita por Mariló Candedo. 

III. A renovación da práctica escolar, onde se analizan aspectos didácticos e metodolóxicos ligados á renovación educativa desde diversos ámbitos (novos enfoques e ámbitos curriculares, recursos e técnicas, innovacións na aula e na organización escolar) por parte de Fina Mosquera, X. A. Fontelo, Mercedes Suárez Pazos, Pedro Membiela, Olga Araujo, Agustín Fernández Paz, Xesús Jares, Emilia Nogueiras, María Xosé Mosquera, Mercedes Durany, o Grupo de educación e tempo libre e Cecilia Bello. 

IV. O profesorado e a renovación pedagóxica, que traza bosquexos arredor do profesorado como foco das críticas –e tamén dalgún recoñecemento– por parte de Garabulliño, sempre coa pretensión de soñar coa mellor pedagoxía, tal como pon de relevo Xosé Manuel Cid, acompañado dos textos de Carme Pereira, Antón Costa, Xoán M. Andrade, Eduardo G. Fuentes, Mercedes González. 

Todo un auténtico mosaico de reflexións e inquedanzas unido polo Garabulliño que, acollendo unha ampla gama cromática, desprende e suscita creatividade. O Garabulliño, fillo de meiga, que ve no momento de impresión da obra como a súa irmá Pelouriña entra na escola, critica con agudeza e retranca unha escola inmóbil, contribuíndo a visibilizar violencias e dando voz ás crianzas galegas que xa co mesmo Castelao deixaran aberto o interrogante “por que o mestre non fala coma nós?”.

No exemplar, accesíbel en: http://www.neg.gal/almacen/documentos/Garabulliño.pdf, asinan nomes de grandes referentes da renovación que hoxe, desgraciadamente, xa non están entre nós, e doutras/os que prenden día a día o facho do cambio educativo no horizonte, acompañándonos nesta andaina cara unha educación pública, galega, renovada e verdadeiramente democrática para o país de mañá, onde todo está por vir e non chega.

Comezamos o 2021 cunha nova publicación, desta vez no Brazilian Journal of Agroecology and Sustainability (BJAS), que a principios de xaneiro publicou o artigo “Iniciativas colectivas de consumo ecolóxico en Galicia: panorama actual, modelos e acción socioeducativa”, ao cal se pode acceder en aberto na seguinte ligazón: http://www.journals.ufrpe.br/index.php/BJAS/article/view/3709

Así mesmo, prácenos mencionar que o xornal El Progreso fíxose eco desta publicación nunha reportaxe sobre o grupo de consumo O Zuleiro, iniciativa que comezou a desenvolver a súa actividade recentemente na comarca da Ulloa e que é o colectivo de máis recente creación de entre os analizados no traballo publicado no BJAS: https://www.elprogreso.es/articulo/ulloa-melide/ulloa-organizase-consumir/202101171207321481174.html

 

A Rede Galega de Educación e Desenvolvemento do Rural (REDE DO RURAL) inaugurou a súa páxina web.

A REDE DO RURAL xorde como reacción ante a situación de xeral desfeita que sofre o mundo rural. Constitúese esta Rede, con vocación de funcionamento asembleario, dentro dunha conformación de pluralidade e coincidindo na inquedanza común de preservar e desenvolver o rural galego. Unha comunidade diversa de persoas, colectivos, organizacións e entidades vencelladas polo fío transversal da defensa dun medio rural desenvolvido desde a sostibilidade ecosistémica como garante da sostibilidade socioeconómica.

Entre os seus eixos atópase o de promover un Anteproxecto do Plan de Educación Específico para o Rural Galego.

Nesta nova web podedes encontrar artigos e publicacións relacionados coa Educación Rural entre outras novas que poden ser do voso interese, como o artigo do noso amigo e compañeiro o Prof. Antón Costa, "AÍNDA NON RAIABA O DÍA Educación e sociedade galega nun tempo grisallado (1961-1977)"

Boa lectura.

Web REDE DO RURAL

Enlace artigo

Finalizamos este ano 2020 cunha nova publicación do equipo de investigación do grupo SEPA-interea en colaboración coa Universidade de Aveiro (Portugal) e a Universidade de Lúrio (Mozambique) dentro do marco do Proxecto Resclima. O artigo titulado "Mozambican students’ knowledge and perceptions about climate change: an exploratory study in Pemba City" foi publicado pola revista International Research in Geographical and Environmental Education.

A pesar da nosa aposta pola libre difusión do coñecemento científico, neste caso non foi posible difundir o texto dun xeito libre, con todo, tedes a oportuinidade de acceder ao texto no seguinte enlace, con 50 exemplares dispoñibles.

https://www.tandfonline.com/eprint/U6GJRC4ZTVQDYUMEKEUV/full?target=10.1080/10382046.2020.1863671

SCImago Journal & Country Rank

 

 

El próximo martes 10 de noviembre se celebrará un "conversatorio internacional virtual" sobre "educación de personas en contextos de encierro: una praxis transformadora", al que asistirá el Prof. Jose Antonio Caride y que tendrá lugar  entre las 16:00-18:00 horas españolas (12:00-14:00 argentinas).

El encuentro está organizado por la Universidad de UNCUYO (Mendoza, Argentina), y en particular por las facultades de Educación y Ciencias Políticas y Sociales.

El encuentro se podría seguir desde las plataformas Zoom y el canal Youtube de la Facultad de Educacion.

Más información aquí

 

Este 30 de octubre de 2020 tendrá lugar el tercer simposio Iberoamericano de Educación Social en Situaciones de Riesgo y Conflicto permite abordar la Pedagogía Social y la Educación Social en diversas situaciones de riesgo y conflicto a nivel iberoamericano que actualmente son de especial relevancia para el ámbito profesional, académico, social e investigativo.

En esta tercera edición (VIRTUAL y GRATUITO), investigadoras (es) y profesionales expertos de España, Brasil, Colombia y México, trabajarán alrededor de las experiencias, prácticas, investigaciones y acciones de la Pedagogía Social y la Educación Social durante el confinamiento, afrontamiento del Covid-19, así como nueva normalidad por parte de relevantes universidades e instituciones de la comunidad iberoamericana.

Podéis participar accediendo al evento desde  https://www.siberoamericanoesucm.com/

 

 

La Sociedad Iberoamericana de Pedagogía Social (SIPS) realizará el próximo dia 18 de noviembre el VI Seminario do Mestrado em Educação Social en la Universidade do Algarve. El tema principal del seminario tratará sobre:
 
LAS NUEVAS FORMAS DE (RE)INVENTAR LA COOPERACIÓN Y LA INTERVENCIÓN EN TIEMPOS DE PANDEMIA
 
El seminario transcurrirá entre las 9:30 y las 13:30 con entrada libre previa inscripción obligatoria aquí.
 
Durante el evento se entregará el Premio «Cónego António Delgado» y tendrá lugar la presentación de dos libros del área de la Pedagogía Social y la Educación Social.

El último número de la Revista Mexicana de Investigación Educativa (REMIE) es un número temático sobre Educación y comunicación del cambio climático.

Os dejamos un extracto de su introducción por parte de los coordinadores invitados de este especial, compañeros y amigos.

Con este propósito se plantea este número temático sobre Educación y comunicación para el cambio climático: documentar los avances contemporáneos, mapear escenarios creativos y convencionales, marcar panorámicas y estimular nuevos frentes de ruptura epistemológica y confrontación de evidencias en el campo de la investigación en educación ambiental asociada a la emergencia climática. ¿Por qué este interés?

Porque es preciso “acelerar”. Si hubiera que seleccionar un verbo para dar cuenta de cómo orientar la acción educativa con respecto a la cuestión climática  este  sería,  sin  dudarlo,  “acelerar”.  La  investigación  educativa  no puede ignorar este imperativo.

(Gutiérrez-Pérez, Meira-Cartea y González-Gaudiano, 2020, 823)

Podéis acceder al número completo AQUÍ

 

SCImago Journal & Country Rank